Wat is sushi en hoe gezond is het?

sushi hoogvliet

Sushi kwam uit de Japanse keuken overgewaaid en is nu ook hier populair. Het bestaat uit witte rijst gezuurd in rijstazijn, zeewier en vooral rauwe vis, gebakken ei, zeevruchten en veel verse groenten. Je hebt de keuze uit vijf verschillende soorten sushi. De maki hier de meest bekende. Daarbij worden alle andere ingrediënten in een velletje nori gerold en in meerdere stukjes verdeeld. Daarbij horen sojasaus of wasabi. In de Japanse keuken staat sushi bekend om zijn gezond karakter, maar is dat wel zo?

Is sushi écht gezond?

Er is een groot verschil tussen de originele Japanse sushi en diegenen die kennen van de vele afhaalrestaurants. Originele Japanse sushi’s vind je ook hier in typisch Japanse restaurants. Die bevatten zeewier en verse (rauwe) vis. Dat zijn gezonde ingrediënten met een hoge voedingswaarde en veel gezonde voedingsstoffen. Vooral vitaminen, mineralen en aminozuren zoals omega 3. Daar hoort zeker (wilde) zalm bij. Die is rijk aan deze omega 3 vetzuren. Die verkleinen je risico op aderverkalking en hart- en vaatziekten. Gezonde sushi’s bestaan uit zilvervlies- of bruine rijst in plaats van de witte variant. Dan is er geen vuiltje aan de lucht. Witte rijst wordt vooral gebruikt bij westerse sushi’s. Die bevat relatief veel calorieën. Sushi wordt vooral op smaak gebracht met zout, sojasaus of wasabi, niet precies de meest gezonde ingrediënten.

Conclusie

In feite is er met sushi niets mis. Zeker niet als er de juiste ingrediënten bij gebruikt, vooral veel verse groenten en vis, zilvervliesrijst of bruine rijst, minder zout en sojasaus of wasabi. Of sushi gezond is hangt ook af van de hoeveelheid die je ervan eet. Van iets teveel eten is nooit goed. Sushi een klein hapje. Beperk het eten van sushi en je moet je eigenlijk geen zorgen maken. Af en toe zondigen en je favoriete gerecht eten mag, zo hou je een gezond en natuurlijk eetpatroon het langste vol. Woon je in de regio Hoogvliet en hou je van (gezonde) sushi? Dan is Sushi Hoogvliet kortbij.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *